الگوریتم فرشنس (Freshness) گوگل چیست؟

چه کسی اهمیت می دهد که دوست دختر جاستین بیبر در سال 2005 چند ساله بود؟

این ایده مشمئز کننده همان چیزی است که رئیس سابق بخش جستجوی گوگل در سال 2011 هنگام فاش شدن الگوریتم Freshness گفت. این الگوریتم در ابتدای انتشار تغییرات زیادی در نتایج جستجو ایجاد کرد. طبق آمار حدود 35 درصد از سایت های فهرست شده در صفحه اول گوگل از زمان معرفی Freshness دچار تغییر رتبه شده اند و این موضوع بسیاری از مدیران سایت را نگران کرده است.

در این مقاله به معرفی کامل الگوریتم Freshness می پردازیم و سپس ملزومات و ملزومات توسعه سایت و محتوای این الگوریتم را به شما آموزش می دهیم.


الگوریتم فرشنس (Freshness)


چرا الگوریتم Freshness ایجاد شد؟

روند تولید محتوا در حال تکامل بوده و همچنان ادامه دارد. در سال 2010 پیش بینی شد که میزان محتوای تولید شده تنها در سال 2017 از میزان اطلاعات تولید شده در 5000 سال گذشته بیشتر باشد! خودتان فکر کنید، در میان تمام اطلاعات و محتوای موجود، گوگل دقیقاً چگونه می خواهد محتوای مفید و مطلوب برای کاربر پیدا کند؟

گوگل الگوریتم های زیادی (از جمله کبوتر، مرغ مگس خوار، پاندا، پنگوئن و غیره) را برای ارائه نتایج بهتر به کاربران توسعه داده و به روز می کند. الگوریتم های شی گرا مانند:


مطالب را کپی نکنید

علامت مکان

محتوای کم کیفیت را کشف کنید

و…

تمرکز روی اما باز هم کافی نبود. من یک مثال می زنم. تصور کنید در حال جستجوی اینترنت برای دانلود کتاب درسی برای فرزندتان هستید. آیا با جستجوی «کتاب های فارسی پنجم دبستان» به سایتی برخورد می کنید که کتاب فارسی نوشته شده در سال 1387 را نشان دهد؟ آیا در این صورت کپی سایت با کیفیت و اطمینان بالا به شما کمک می کند؟ قطعا نه.

در ابتدا الگوریتم Freshness برای حل مشکل مواجه شدن کاربران با محتوای قدیمی ایجاد شد! به عبارت دیگر کارکرد Freshness افزایش کیفیت محتوای جدید نسبت به محتوای قدیمی است. به کمک این الگوریتم است که پس از جستجوی عبارت «کتاب فارسی دوره ابتدایی» در گوگل، آخرین نسخه منتشر شده این کتاب را در رتبه های اول نتایج خواهید یافت.


مثال الگورتیم فرشنس گوگل


آیا همه محتوای تازه با الگوریتم Freshness به بالای نتایج گوگل می‌رسند؟

البته پاسخ به این سوال منفی است. به یاد داشته باشید که سئو مانند یک مسابقه ورزشی است. نمی توان گفت اگر یک ورزشکار خوب غذا بخورد قطعا در مسابقه فینال پیروز می شود. الگوریتم Freshness و محتوای تازه تنها یکی از نکات مهم برای برنده شدن در این رقابت است، اما این مشکل برای همه سایت ها یکسان نیست. مثلا،:

وقتی عبارت “رئیس جمهور ایران” را جستجو می کنید، مطمئناً بسیار مهم است که اولین صفحه ای که به آن برخورد می کنید، صفحه ویکی پدیا درباره ابراهیم رئیسی باشد، نه صفحه ای درباره رئیس جمهور سابق کشور، آقای حسن روحانی. اما اگر عبارت «دستورالعمل پخت خورش سبزی لذیذ سبزی» را جستجو کنید، فرقی نمی کند که دستور پخت این غذا مربوط به دو روز پیش باشد یا 3 سال پیش.


مثال الگورتیم freshness گوگل


در نهایت، گوگل باید این را درک کند و بفهمد چه محتوای جدیدی برای کاربر مهم است. اما به طور کلی طبق دستورالعمل های منتشر شده توسط همین شرکت، تمرکز الگوریتم تازگی گوگل (Freshness) بیشتر بر روی وب سایت های زیر برای افزایش رتبه مطالب جدید است:


اخبار

یک رویداد

سینمایی

قابل دانلود (مانند موسیقی، فیلم و نرم افزار)

 


گوگل چگونه تفاوت‌ها را در محتوای درخواستی کاربر تشخیص می‌دهد؟

تصور کنید پس از مدت ها و تلاش بسیار با کلمه طراحی سایت، سایت (سئو) خود را بهینه کرده اید. یک هفته مصمم به کسب بالاترین رتبه سایت هستید، اما پس از مدت کوتاهی یکی از رقبا با انتشار مقاله یا ایجاد یک صفحه خدمات جدید از شما پیشی می گیرد. شاید بعد از آن مرورگر خود را ببندید و دیگر هرگز وارد گوگل نشوید.

گوگل دقیقا می داند که روی کدام کسب و کارها تمرکز کند و به دنبال محتوای تازه و سایر شاخص های سئو است.

اما گوگل چگونه این را می داند؟ مهمترین چیزی که به گوگل کمک می کند تا این مشکل بسیار مهم را درک کند، گرم بودن مکالمه یا موضوع در وب است.

هنگامی که ناگهان همه وب سایت ها در مورد موضوعات جدید می نویسند و بسیاری از کاربران به جستجوی کلمات مرتبط می پردازند، گوگل متوجه می شود که داستان های جدیدی ظاهر شده اند و تمایل به افزایش رتبه آخرین مطالب دارد.

به عنوان مثال، تا چند سال پیش، اگر عبارت «ساختمان پلاسکو» را جستجو می کردید، صفحاتی را پیدا می کردید که اطلاعاتی در مورد تاریخچه ساخت و ساز ساختمان و سایر جزئیات ارائه می کرد. همچنین سایت هایی که سعی می کنند صفحات جدیدی در مورد آن ایجاد کنند معمولا در رقابت با وب سایت های دیگر هستند. اما پس از اتفاق ناگوار این ساختمان، جستجوی این عبارت ناگهان با روند افزایشی و سایر واژه های مرتبط آغاز می شود. در کنار این، سایت های مختلف نیز اقدام به تولید محتوای جدید در این باره کرده اند. این امر اهمیت محتوای جدید را در این زمان برای گوگل افزایش می دهد و محتوای جدید را در صدر نتایج قرار می دهد.

حال اگر در صفحه اول عبارت «ساختمان پلاسکو» را جستجو کنید، سایت هایی را مشاهده می کنید که در بالای نتایج باقی مانده اند و محتوای جدید جایگزین محتوای قدیمی از زمان حادثه شده است.


 


چگونه وب سایت خود را برای الگوریتم تازگی سئو و بهینه سازی کنیم؟

با مثال هایی که در ابتدای مقاله آوردیم متوجه شدیم که الگوریتم Freshness تنها بر موضوعات اصلی و خبری تمرکز نمی کند و می تواند انواع دیگر مطالب را نیز تغییر دهد. اما هدف نهایی این الگوریتم مانند دیگر الگوریتم های گوگل نمایش محتوای مفیدتر و مفیدتر به کاربر است. بنابراین دلیلی وجود ندارد که اگر محتوای شما در سال گذشته منتشر شده باشد، توانایی رقابت با محتوای جدید را از دست بدهد.

بنابراین در قسمت بعدی نکات بهینه سازی محتوای جدید و قدیمی را برای الگوریتم اخبار گوگل معرفی خواهیم کرد.


محتوا خود را بروز نگه دارید

محتوای خود را به روز کنید

اولین نکته مهم برای ارتقای جایگاه محتوا و رقابت با صفحات جدید در دنیای سئو و البته در نظارت بر تازگی، به روز رسانی محتوا است. شما باید مطمئن شوید که محتوای صفحات وب سایت شما در آن زمان برای کاربران مفید است. محتوای قدیمی شما در مورد رئیس جمهور ایران برای ارائه محتوای مورد نظر کاربران مفید است.

در این صورت می توانید مقاله قدیمی را در صفحه نگه دارید و توضیحات کاملی از منطقه جدید ارائه دهید. امروزه حتی با محتوای جدید، رقابت بسیار سخت شده است. به روز رسانی محتوا فقط اضافه کردن یک خط متن، کد، برچسب یا تصویر نیست. به عنوان مثال، اگر مقاله ای در مورد آموزش نرم افزار فتوشاپ نسخه 2018 می نویسید، پس از انتشار نسخه 2019 این برنامه، باید مقاله را با تغییرات نرم افزاری در نسخه جدید به روز کنید.

به یاد داشته باشید که محتوای خود را نه تنها برای گوگل، بلکه برای کاربران نیز بهینه کنید. و مطمئن باشید که حتی کاربران قدیمی شما هم پس از خواندن بخش جدید مقاله چیز جدیدی یاد خواهند گرفت. وجود فرمت های صوتی و تصویری که باعث افزایش رضایت کاربران شما می شود نیز نتایج خوبی را در قالب به روز رسانی محتوا ایجاد می کند.

نکته: در مورد به روز رسانی محتوا زیاده روی نکنید. به روز رسانی های غیر ضروری می تواند متن را کمتر با کلمه کلیدی مورد نظر مرتبط کند و احتمالاً رتبه شما را کاهش دهد.


مطالب جدید را به سرعت منتشر کنید.

 


گاهی اوقات، برای اینکه محتوای شما به رتبه های برتر گوگل برسد، ابتدا باید منتشر شود. این الگو را به وضوح در محتوای خبری می بینیم.

به عنوان مثال، جستجوی عبارت “الگوریتم جدید moz” مربوط به تغییرات ناگهانی وب سایت moz در الگوریتم های اعتبار سنجی دامنه آن، نشان می دهد که وب سایت هایی که اخبار و مقالاتی در مورد آن منتشر کرده اند، سریعتر از سایر رقبا رخ می دهند. نتایج آنها بالاتر است.

بنابراین تا حد امکان در صنعت خود به روز باشید و اخبار و سایر اطلاعات را به سرعت منتشر کنید. انتشار سریع یکی از نکاتی است که شما را در مقابله با یک الگوریتم جدید و سئو سایت در کرج موفق تر می کند.

الگوریتم فرشنس گوگل چیست؟


قدرت شبکه های اجتماعی را دست کم نگیرید

ارسال محتوا در شبکه های اجتماعی یکی از شاخص هایی است که بر رتبه سایت شما تاثیر می گذارد. این علامت چه ربطی به Google Freshness دارد؟

بسیاری از وب مسترها پس از انتشار با مشکل کپی شدن محتوای منحصر به فرد و با کیفیت خود توسط وب سایت دیگری مواجه می شوند و در کمال تعجب وب سایت دارای این محتوای دزدیده شده رتبه خوبی در نتایج کسب می کند.

دلیل این امر این است که وب سایت هایی که بیشتر مطالب را کپی می کنند از سرعت ایندکس بالاتری نسبت به وب سایت های جدید برخوردارند. این سایت‌ها با استفاده از ربات‌های ویژه، محتوای جدید را از سایر وب‌سایت‌ها می‌دزدند و چون محتوا برای اولین بار در وب‌سایت آن‌ها به گوگل نشان داده می‌شود، Google تشخیص می‌دهد که آنها مالک محتوا هستند. برای جلوگیری از این اتفاق، بلافاصله محتوای خود را در شبکه های اجتماعی (به خصوص توییتر) منتشر کنید و از آنها لینک بگیرید تا گوگل تشخیص دهد که شما ناشر محتوا هستید. هنگام انتشار اخبار و مطالب ابتدا به این موارد توجه کنید.


بک لینک های قابل اعتماد بسازید

محتوای شما ممکن است زمانی که برای اولین بار منتشر شد به سایت های مختلفی پیوند داده شده باشد. اما فقط به همان لینک های قدیمی نچسبید. بک لینک از محتوای قدیمی شما ممکن است از محتوای قدیمی سایت های دیگر گرفته شده باشد! برای ایجاد بک لینک جدید به صفحه وب سایت خود، محتوای تازه را انتخاب کنید تا الگوریتم Freshness توجه بیشتری به شما داشته باشد. مطالبی که اخیراً از سایت های معتبر منتشر شده است، رتبه محتوای جدید یا به روز شما را افزایش می دهد.


محتوای سبز را منتشر کنید

و در نهایت محتوای همیشه سبز به عنوان یک راه حل بسیار مناسب پیش روی شماست. همیشه سبز محتوایی است که نیازی به به روز رسانی مداوم برای مطابقت با سلیقه مخاطب ندارد.

به عنوان مثال، وقتی محتوای کاملی در مورد «الگوریتم فلوریدا ۲» منتشر می کنید، این محتوا نیازی به به روز رسانی ندارد و همیشه (یا برای مدت طولانی) نیازهای کاربرانی را که آن را جستجو می کنند برآورده می کند. داشتن محتوای همیشه سبز می تواند شما را از به روز رسانی های مداوم نجات دهد و ترافیک دائمی را به سایت شما هدایت کند.

گوگل طول عمر محتوای شما را بر اساس رفتار کاربر اندازه گیری می کند. اگر در زمان انتشار محتوا، زمانی که کاربران در آن صفحه (سایت در آن زمان) سپری کرده اند 3 دقیقه بوده است، اما پس از یک سال این زمان به 30 ثانیه کاهش یافته است، این نشان می دهد که محتوای شما دیگر وجود ندارد. . مثل همیشه مفید برای کاربر؛ اما اگر با گذشت زمان، کاربران همچنان با محتوای شما منصفانه برخورد کنند، گوگل متوجه خواهد شد که موقعیت شما در صفحه اول برای شما مناسب است.


آخرین حرف

به عنوان کلام پایانی باید به وبمسترانی اشاره کنیم که ارزش به روز رسانی محتوای خود را برای گوگل درک می کنند و بدون استثنا این روش را برای تمامی مطالب خود اعمال می کنند. شاید در ابتدا این نسخه باعث افزایش تعداد صفحات در نتایج شود. با این حال، اگر محتوای اضافه شده کاربر را به سمت سوال درست هدایت نکند، موقعیت صفحات لیست شده به مرور زمان کاهش می یابد.

بنابراین فقط مقالات خود را به روز کنید تا محتوای بهتر و غنی تری به مخاطبان خود ارائه دهید.

در این مقاله از سری مقالات الگوریتم های گوگل به معرفی الگوریتم طراوت پرداختیم و علاوه بر توضیح نحوه عملکرد آن به شما آموزش دادیم که چگونه وب سایت خود را برای محتوای تازه بهینه کنید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد؛ اگر سوالی دارید حتما از ما بپرسید.


Comments

Popular posts from this blog

نرخ آپارتمان در چیتگر چقدر است؟+ جدول قیمت

ویژگی های یک باربری خوب

چرا باید وب سایت داشته باشیم؟