بررسی کامل تأثیر ssl در سئو

 امنیت سایت چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. هک و سرقت اینترنتی آنقدر زیاد شده که توجه به امنیت سایت ها و پلتفرم های آنلاین به یک ضرورت برای همگان تبدیل شده است.

در واقع باید هنگام ورود به سایت و قبل از کار با آن از ایمن بودن آن اطمینان حاصل کنید.


SSL گواهینامه ای است که می تواند حتی قبل از ورود به سایت این اطمینان را به کاربران ارائه دهد. حتما دیده اید که در ابتدای آدرس برخی از سایت ها به جای http از https استفاده می شود، این وب سایت ها دارای گواهینامه ssl هستند و امنیت بالایی را  برای کاربران فراهم می کنند.

بررسی کامل تأثیر ssl در سئو

اما ssl نه تنها امنیت سایت را بهبود می بخشد، بلکه بر سئوی سایت نیز تاثیر می گذارد. به همین منظور در این مقاله از ایرانی وب به بررسی تاثیر SSL بر سئو پرداخته ایم. اگر در مورد استفاده از ssl در سایت خود مطمئن نیستید، حتما این مقاله را بخوانید. اگر در مورد سئو میخواهید بیشتر اطلاعات داشته باشید پیشنهاد میکنیم به مقاله سئو سایت در کرج مراجعه کنید. 


پروتکل امن HTTPS

گوگل در کنفرانس سالانه I/O خود در سال 2014 اعلام کرد که تمام ارتباطات باید به طور پیش فرض ایمن باشند و جستجو باید به سمت استانداردسازی HTTPS حرکت کند تا وب سایت ها ایمن تر شوند.


همچنین گوگل اعلام کرد که با تغییر وب سایت به پروتکل HTTPS منجر به بهبود کمی در رتبه می شود. زیرا تمامی فاکتورهای گوگل دارای ارزش و اعتبار هستند که در کنار هم باعث رشد و ارتقای رتبه سایت می شوند.


بنابراین، این معیار جدید گوگل نیز از این قاعده مستثنی نیست و می تواند رتبه سایت را بهبود بخشد. اما درک تفاوت بین HTTP و HTTPS مهم است، چرا گوگل HTTPS را برای رتبه بندی SEO ترجیح می دهد؟ مزایای استفاده از HTTPS برای سئو چیست؟


در ادامه به تمامی این سوالات پاسخ داده خواهد شد.


ما هر روز اطلاعات شخصی خود را برای خرید آنلاین یا ورود به سایت های مختلف به اشتراک می گذاریم. بنابراین، برای محافظت از انتقال داده ها، باید یک اتصال امن ایجاد کنیم که پروتکل HTTPS و SSL است. HTTP (پروتکل انتقال ابرمتن) و HTTPS (پروتکل انتقال ابرمتن ایمن) هر دو ساختارهای اولیه ای هستند که به ما امکان نمایش و دریافت اطلاعات در اینترنت را معمولاً از طریق یک صفحه وب ساده می دهند. 


اما HTTPS با استفاده از چیزی به نام Secure یک لایه امنیتی اضافی فراهم می کند. لایه سوکت یا SSL برای انتقال امن داده ها. به عبارت دیگر اطلاعات بین کاربر و سرور ذخیره می شود. این رمزگذاری، دخالت هکرها در اتصالات را دشوار می کند.


هر سایت یک گواهی SSL منحصر به فرد برای اهداف شناسایی صادر می کند. SSL به ویژه برای مواردی مانند تراکنش های آنلاین، احراز هویت و احراز هویت بسیار مهم است. تبادل اطلاعات امن مانند رمز عبور یا شماره کارت اعتباری از طریق HTTPS به SSL نیاز دارد که از دسترسی هکرها ودیگران برای جلوگیری از آن در برابر HTTP.


بیشتر بدانید: سئو چیست ؟ | SEO چیست ؟


بررسی کامل تأثیر ssl در سئو


مزایای استفاده از SSL در سئو

اگرچه SSL یک گواهی امنیتی است که بیشتر به مسائل فنی اینترنت می پردازد، اما تاثیر جدی بر سئوی سایت دارد. تاثیر SSL در سئو بیشتر مربوط به تجربه ای است که برای کاربران سایت ایجاد می کند. موردی که در سال های اخیر مهمترین مورد برای گوگل بوده است.


در واقع گوگل سایت ها را بر اساس میزان رضایت کاربران از آن ها رتبه بندی می کند، در نتیجه هر چه سایت شما بهتر بتواند تجربه کاربری بهتری برای بازدیدکنندگان خود ایجاد کند، دریافتی بالاتر از گوگل خواهد داشت. اولین مرحله تاثیر گواهی SSL در سئو به امنیت سایت مربوط می شود. 


هنگامی که کاربران وارد سایت هایی بدون گواهی SSL می شوند، نماد “i” در گوشه سمت چپ نوار آدرس مرورگر نمایش داده می شود. در حالی که سایت های دارای گواهینامه SSL یک نماد قفل را نمایش می دهند. اگر روی نماد icon کلیک کنند، هشداری در مورد ناامن بودن وب سایت دریافت می کنند. این چیزی است که می تواند بسیاری از کاربران را نگران کند.


بسیاری از کاربران در مواجهه با چنین سایت هایی ترجیح می دهند سریع آن را ترک کنند، زیرا وجود ندارد تضمین حفاظت از اطلاعات آنها. اما اگر وب سایت مورد نظر دارای گواهی SSL باشد و از پروتکل https استفاده کند، در نوار آدرس آن آیکون قفلی مشاهده می کنید که با کلیک بر روی آن، اعلان ایمن بودن سایت نمایش داده می شود. 


کاربران با مشاهده این آیکون از امنیت سایت احساس راحتی می کنند و در نتیجه به ماندن در سایت و یا حتی خرید محصولات ترغیب می شوند. بنابراین استفاده از SSL در وب سایت ها مورد توجه گوگل قرار گرفته است. از آنجایی که گوگل نمی خواهد تجربه کاربری ناخوشایندی را برای کاربران خود ایجاد کند، در مورد رضایت کاربران از سایت های موجود در نتایج جستجو بسیار سخت گیری می کند.


به همین دلیل زمانی که از SSL در سایت خود استفاده می کنید نه تنها رضایت کاربران سایت خود را افزایش می دهید، بلکه این رضایت باعث افزایش رتبه شما در نتایج جستجوی گوگل نیز می شود. 


اهمیت و تاثیر ssl در سئو

علیرغم اهمیتی که گوگل برای گواهی SSL سایت ها قائل است، باید توجه داشته باشید که تاثیر SSL بر سئو سایت آنقدر زیاد نیست که یک شبه باعث افزایش رتبه سایت شما شود، زیرا SSL تنها یکی از عوامل رتبه بندی سایت ها توسط گوگل و بسیاری از عوامل دیگر. آنها نیز در آن نقش دارند. در نتیجه اندازه گیری تاثیر SSL بر سئو کار ساده ای نیست، اما در هر صورت می توان مطمئن بود که استفاده از SSL در سایت تا حد زیادی رتبه آن را بهبود می بخشد.


در این قسمت به بررسی تاثیرات مهم SSL در سئو سایت می پردازیم 


HTTPS به عنوان سیگنال رتبه‌ بندی استفاده می‌شود

تاثیر SSL در سئو به قدری است که از آن به عنوان سیگنال رتبه بندی در نتایج جستجو استفاده می شود. در واقع استفاده از پروتکل https در سایت سیگنالی است که گوگل در کنار سایر عوامل برای رتبه بندی سایت ها از آن استفاده می کند. همانطور که اشاره کردیم، اندازه گیری تاثیر SSL بر سئو امکان پذیر نیست.


سایتی را تصور کنید که از پروتکل https استفاده نمی کند اما لینک بیلدینگ قوی دارد، چنین سایتی احتمالا در رتبه بالایی قرار دارد. اما همین سایت قطعاً در صورت استفاده از SSL می تواند رتبه های بالاتری کسب کند. به عنوان یک وبمستر باید به تاثیر ssl در سئو توجه داشته باشید اما در عین حال باید بدانید که تاثیر آن جادویی نیست. در واقع شما باید علاوه بر استفاده از ssl به سایر قسمت های سئو نیز توجه کنید.


تا کنون تست های متعددی برای بررسی تاثیر SSL بر سئو انجام شده است که یکی از آنها مطالعه برایان دین از سایت بک لینکو است. برای مطالعه وی از سایت های داده مانند Ahrefs، SimilarWeb، SEMRush و MarketMuse. نتایج این مطالعه نشان داد که https تاثیر متوسطی بر رتبه بندی دارد بالای صفحه اول نتایج جستجو دارد.


ssl تجربه کاربری سایت را ارتقا می‌دهد

تاثیر ssl در سئو تنها به تاثیرات مستقیم آن محدود نمی‌شود، بلکه اثرات غیر مستقیم هم دارد. مهم‌ترین تأثیر غیرمستقیم ssl در سایت، بهبود تجربه کاربری آن است. قبلاً هم به این مزیت ssl اشاره کردیم.


اگر سایت شما دارای گواهینامه ssl نباشد، هنگامی که کاربر بخواهد اطلاعات یک فرم را در سایت شما پر کند، هشدارهایی مبنی بر امن نبودن سایت دریافت خواهد کرد.


این هشدارها بسیاری از کاربران را از سایت شما فراری می‌دهند و در واقع تجربه کاربری سایت شما را تخریب می‌کنند. در واقع وقتی کاربران مدت کوتاهی پس از ورود به سایت شما از آن خارج شوند، گوگل هم رتبه آن را کاهش می‌دهد، زیرا تشخیص می‌دهد سایت شما توان جلب رضایت کاربران را نداشته و نباید رتبه‌های بالایی در نتایج جستجو کسب کند.


انتقال سایت HTTPS و تاثیر آن بر سئو

جالب است بدانید که نتایج تحقیق WatchGuard نشان داد که حدود ۷۹ درصد از سایت هایی که در نتایج جستجوی گوگل رتبه بالایی دارند از پروتکل HTTPS استفاده می کنند.

در این مطالعه حدود 10000 وب سایت مورد بررسی قرار گرفت. این نتایج در مورد تأثیر SSL بر SEO بیش از هر زمان دیگری نشان داد که استفاده از SSL می تواند سایت ها را به رتبه های بالای نتایج جستجوی گوگل برساند. 


انتقال سایت HTTPS و تاثیراتی که بر روی سئو سایت می گذارد

حدود یک هفته پیش سایت خود را به HTTPS منتقل کردیم. من همیشه این را می خواستم و اکنون گوگل چندی پیش اعلام کرد که این یک سیگنال مثبت در سئو محسوب می شود. بالاخره انجامش دادیم. کارهایی که ما انجام دادیم عبارتند از:


تنظیم 301 تغییر مسیر برای انتقال از HTTP به HTTPS

به‌روزرسانی برچسب متعارف همه صفحات برای انتقال به HTTPS

شروع تغییرات در پیوندهای خارجی ورودی به HTTPS

استفاده از همه اسکریپت‌ها، افزونه‌ها و تصاویر سایت از HTTPS پروتکل برای آدرس دهی بنابراین نباید هیچ پیام امنیتی در مرورگرها وجود داشته باشد (حتما همه مرورگرها را امتحان کنید. گاهی اوقات مرورگر کروم پیام ها را نمایش نمی دهد! همچنین باید سازگاری سایت خود را با مرورگر اینترنت اکسپلورر تست کنید، سایت را از طریق فاویکون هک کنید و … .).

 

کاهش ترافیک سایت در وب‌مستر تولز

به محض دیدن عکس زیر نزدیک بود دچار حمله قلبی شوم. تنها چند روز پس از انتقال، Google Webmaster Tools این آمار را به من نشان داد:


بررسی کامل تأثیر ssl در سئو


من شروع به بررسی نمایش سایت در Google SERP در Webmaster Tools کردم و متوجه شدم که اکثر صفحات سایت من 1 تا 4 رتبه کاهش یافته اند و برخی از صفحات بیش از 4 رتبه، چیزی نزدیک به -20 رتبه کاهش یافته اند.


در آخر هفته، تعداد بازدید از صفحه در نتایج گوگل (Impressions) 90 درصد و تعداد کلیک ها (Clicks) 60 درصد کاهش یافت. با بازی کردن با فیلتر کردن تاریخ، متوجه شدم که این وضعیت شدید دقیقاً 36 ساعت پس از تغییر به HTTPS رخ داده است.


با توجه به اینکه ما هر کاری را که در رابطه با SEO انجام می دهیم مستند می کنیم (و شما نیز باید) نگاهی گذرا به پست های جدید انداختم. و من چیزی پیدا نکردم من به انتقال HTTPS شک کردم. پس از نگاهی به Google Analytics سایت، که ترافیک آن تغییر چندانی نکرده بود، در نهایت متوجه شدم چه اتفاقی افتاده است.


بیشتر بدانید: چرا باید فروشگاه اینترنتی داشته باشیم؟


دلیل ساده و واضح پشت این موضوع به تجربه من افزود: Google Webmaster سایت های HTTP و HTTPS را دو سایت جداگانه در نظر می گیرد. HTTP سایت چند روز پس از انتقال شروع به پایین رفتن کرد، در حالی که سایت HTTPS در حال افزایش بود.


بنابراین ترجیحاً قبل از انتقال نسخه، ثبت نام کنید و HTTPS سایت خود را در Google Webmaster Tools تأیید کنید. و در صورت تمایل چند روز بعد این کار را برای گوگل آنالیتیکس سایت خود انجام دهید. 

در راهنمای رسمی مهاجرت سایت ایجاد شده توسط گوگل که علاوه بر موارد خاص، به صراحت به انتقال سایت از HTTP به HTTPS اشاره شده است، توصیه های لازم برای انتقال آدرس سایت در وبمستر تولز و حتی ریدایرکت 301 نیز گفته شده است. خب بالاخره نسخه HTTPS را به وبمستر اضافه کردم. نموداری که برای سایت جدید به من نشان داده شد به صورت زیر بود:

بررسی کامل تأثیر ssl در سئو 

بازگشت رتبه‌ها

ما از چهار ابزار برای بررسی و نظارت بر رتبه بندی خود استفاده کردیم، هم رایگان و هم پولی. همانطور که در شکل بالا مشاهده میکنید، رتبه ها و آمار در حال افزایش بود. اما هنوز باید منتظر می ماندیم تا HTTPS تأثیر خود را بگذارد. حدود یک هفته پس از انتقال، حدود 15٪ از ترم هایی که ما نظارت کردیم و رتبه آنها کاهش یافته بود به رتبه های قبلی خود یعنی 1-2 بازگشتند.


نتیجه‌گیری

تاثیر SSL بر سئو با بهبود تجربه کاربری سایت اعمال می شود. زمانی که سایت شما گواهینامه SSL ندارد، بسیاری از کاربران با آن کار نمی کنند و در نتیجه گوگل سیگنالی دریافت می کند که سایت شما تجربه کاربری ضعیفی دارد. در این شرایط رتبه سایت شما را پایین می آورد. اما برعکس، استفاده از SSL باعث بهبود تجربه کاربری و افزایش رتبه سایت شما در نتایج جستجو می شود.


SSL را می توان این روزها سیگنال رتبه بندی گوگل در نظر گرفت. اگر وب‌سایتی دارید که در حال حاضر با HTTPS کار می‌کند، می‌توانید سطح امنیتی و پیکربندی خود را با ابزار Qualys Lab Google آزمایش کنید. اگر نگران TLS و عملکرد وب سایت خود هستید، ابزاری برای بررسی سرعت TLS به نام Is TLS fast وجود دارد.


Comments

Popular posts from this blog

نرخ آپارتمان در چیتگر چقدر است؟+ جدول قیمت

ویژگی های یک باربری خوب

چرا باید وب سایت داشته باشیم؟